środa, 7 sierpnia 2013

Cukier nie krzepi


Obecność cukru w pożywieniu jest oczywista. W większości napojów i produktów gotowych zawarty jest czysty cukier, który z łatwością przenika do krwi i błyskawicznie podnosi poziom cukru. Nasz organizm jest tak skonstruowany, że dąży do przywrócenia równowagi. Wzrost poziomu cukru jest sygnałem dla trzustki do uwolnienia insuliny, której zadaniem jest (w uproszczeniu) obniżenie poziomu cukru we krwi. Nadmierne spożywanie cukru w dłuższej perspektywie jest niebezpieczne dla zdrowia. Nie tylko w kontekście nadmiaru tkanki tłuszczowej. Ograbia nasz organizm z minerałów zaburzając równowagę co prowadzi m.in do osteoporozy, chorób serca i cukrzycy.

O tym jak łatwo jest wpaść w „cukrową pułapkę” przekonałam się w prostym eksperymencie.
Krótko po obiedzie zaserwowałam sobie słodki napój gazowany. Wypiłam mniej więcej dwie szklanki. W niedługim czasie poczułam chęć zjedzenia czegoś mimo iż nie byłam głodna. To właśnie wahania poziomu cukru wywołały u mnie chęć na przekąskę. Zjadłabym więc więcej niż potrzebowałam.

W jednej szklance napoju gazowanego jest 26.5 g cukru czyli ok. 5 i pół kostki. W szklance soku jabłkowego ok. 28.5 g, a w batonikach o wadze 30-40g ok. 12-18g.

Spożywanie słodkich napojów, o słodyczach nie wspomnę, wywołuje wtórny głód. Trudno jest opanować nadmierny apetyt gdy nieustannie dostarczamy cukru organizmowi, który ciężko pracuje aby go „wyłapać” i ustabilizować na odpowiednim poziomie. Rozsądnie byłoby dać sobie szansę. Odstawić słodzone napoje gazowane i zastąpić je czystą wodą. Nie jest to łatwe. Niejednokrotnie słyszałam od popijaczy coli – nie mogę pić wody, nie smakuje mi, nienawidzę jej. Zupełnie mnie to nie dziwi. Woda nie zawiera cukru, nie ma przyjemnego słodkiego smaku. Wiem jednak, że kilka prostych zmian w sposobie odżywiania (ograniczenie produktów przetworzonych, odstawienie napojów i zwiększenie nieprzetworzonej pełnoziarnistej żywności) spowoduje, iż chęć na słodkie napoje i słodycze minie. 

Warto pamiętać o tym, że jest wiele rodzajów cukru m.in. glukoza, fruktoza, maltoza, laktoza, dekstroza i in. Znajdują się one w owocach, warzywach czy mleku. Jeśli dodamy do tego jeszcze cukier zawarty w produktach gotowych i napojach dziennie możemy dostarczyć organizmowi nawet 45 łyżeczek cukru! Kto świadomie zjadłby tyle cukru w ciągu jednego dnia?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz